wtorek, 6 stycznia 2015

Żyj zdrowo - odżywiaj się kolorowo - banan

Dawno nie publikowałam nic z tej serii (więcej wpisów z tej serii znajdziecie z zakładce ZDROWIE). Naszło mnie jednak aby napisać Wam kilka wiadomość na temat banana, a zaraz potem zjeść go z jogurtem naturalnym w formie jogurtu owocowego ;)


Słowo banan pochodzi prawdopodobnie od arabskiego słowa banan, co oznacza palec. Banan jest jedną z najstarszych roślin uprawnych na świecie. W przeciwieństwie do innych owoców banany zawierają dużo białka. W niedojrzałych bananach węglowodany znajdują się pod postacią bezsmakowej skrobi, który w miarę dojrzewania owoców ulega zamianie na cukry proste, co nadaje bananom słodki smak.


Wartości odżywcze zawarte w połówce banana (ok. 100g)

Energia - 95 kcal
Węglowodany - 23,5 g
Skrobia - 2,3 g
Witamina C - 9 mg
Potas - 395 mg
Magnez - 33 mg
Fluor 0,0022 mg
Żelazo 0,29 mg
Miedź 0,078 mg
Cynk 0,15 mg
Mangan 0,27 mg
Selen 0,001 mg
Błonnik pokarmowy - 1,7 g

Banany to również dobre źródło witamin: C, B1, B2, PP, B6, kwasu foliowego i kwasu pantotenowego.

Dlaczego warto je jeść?


  • Średniej wielkości banan bez skórki waży około 120 gramów i dostarcza około 100 kcal, pochodzących niemal wyłącznie z węglowodanów. Jeden owoc pokrywa około 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, 12% zapotrzebowania na witaminę B6, potas oraz błonnik pokarmowy. 
  • Dzięki dużej zawartości potasu przy częstym spożywaniu chroni układ krwionośny.
  • Średni owoc zawiera niemal tyle samo magnezu, co garść orzechów, dzięki temu wspomaga nasz układ nerwowy.
  • Wzbogacenie menu w banany ułatwia odkwaszenie organizmu.
  • Banany to skuteczny środek na zgagę. Lekko niedojrzałe, zielonkawe owoce mogą też zapobiegać wrzodom
Banana powinni unikać jednak diabetycy.


Banan w pielęgnacji

Ze względu na dużą ilość składników odżywczych, minerałów i witamin banan świetnie sprawdza się w pielęgnacji. Maseczka z banana ma przede wszystkim właściwości ujędrniające i odżywiające. Przez wzgląd na właściwości odżywcze świetnie sprawdzi się z zimie Poprawi on również koloryt naszej skóry, oczyści ją i ujędrni. Możemy spodziewać się wygładzenia drobnych zmarszczek i złagodzenia podrażnień.

Przepis na maseczkę ujędrniającą - pół banana rozgnieść widelcem, dodać 1 łyżeczkę słodkiej śmietanki i kilka kropel soku z cytryny. Wszystkie składniki należy ze sobą wymieszać i pozostawić na twarzy i szyi na 15 minut. Następnie zmywamy maseczkę ciepłą wodą i nakładamy nasz ulubiony krem.

Przepis na maseczkę odżywiającą i poprawiającą koloryt skóry - całego banana rozgnieść widelcem, dodać 1 łyżeczkę oleju z pestek winogron lub oliwy z oliwek. Razem wymieszać i gotową maseczkę nałożyć na twarz i szyję. Po około 20 minutach zmyć ciepłą wodą, osuszyć i nałożyć krem nawilżający.


źródła: http://www.ofeminin.pl/, http://www.odzywianie.info.pl/,