Żyj zdrowo - odżywiaj się kolorowo - Jabłko


Jabłka są teraz gorącym tematem. Powstała nawet akcja "Blogerzy jedzą jabłka", do której warto się przyłączyć! Powody tej akcji są Wam na pewno dobrze znane... 

Świeże, nieuszkodzone jabłka zawierają witaminę C, większość innych witamin (B1,B2, B3, B5, B6, B9, B12, A i Retinol, E i tokoferol, D, K, β-Karoten, likopen) i minerałów, dużą ilość błonnika roślinnego, kwercetynę (44 mg w 1 kg jabłek), a także pektynę (1–1,5 g w 100 g świeżego jabłka). Zawartość witaminy C jest zmienna i zależy od wielu czynników z których najważniejszymi są odmiana, warunki klimatyczne i sposób uprawy. Może ona się wahać w szerokim zakresie od około 4mg/100g owocu do ponad 21mg/100g. Przy obróbce cieplnej jabłek większość witamin wodorozpuszczalnych ulega rozkładowi.

Świeże jabłka są źródłem węglowodanów w tym błonnika. Jak wiele innych owoców, spożywane na surowo jabłka mają niską wartość na indeksie glikemicznym (fruktoza i inne cukry uwalniają się powoli z błonnika.


Anglicy mawiają: zjedz jedno jabłko dziennie, a lekarz nie będzie ci wcale potrzebny. Nasi dietetycy zalecają zjedzenie przynajmniej dwóch jabłek w ciągu dnia – rano dla urody, a wieczorem dla dobrego zdrowia.

Dlaczego warto jeść jabłka?

Skutecznie walczą z cholesterolem


Wystarczy każdego dnia zjeść 1-2 duże jabłka, by obniżyć stężenie niechcianego cholesterolu LDL o kilka procent i znacznie zmniejszyć ryzyko zawału.

Są eliksirem młodości

Jabłka to prawdziwa skarbnica przeciwutleniaczy, a wiadomo, że antyoksydanty przedłużają życie niemal każdej komórki ludzkiego organizmu i w efekcie całego ciała.

Uwielbia je nasze serce

Znaczna zawartość flawonoidów ma także niebagatelne znaczenie dla serca i całego układu krążenia. 

Pomagają schudnąć

Jabłka, nie dość, że są niskokaloryczne (średnio ok. 40 kcal w 100 g - nie dotyczy szarlotek i słodzonych musów), to jeszcze usprawniają proces trawienia, a zarazem hamują apetyt.

Poprawiają urodę

Dzięki zawartości wielu minerałów, w tym potasu, żelaza, cynku, krzemu, a także witamin A, C, E oraz z grupy B jabłka poprawiają stan skóry, włosów i paznokci. 

Odżywiają mózg

W jednym, sporym jabłku jest ponad 16 g węglowodanów. Te, jak wiadomo, są niezbędnym paliwem dla mózgu.

Co jeszcze dla urody?

Maseczka
Maseczkę z jabłka przygotowuje się błyskawicznie. Wystarczy zetrzeć owoc i położyć papkę na twarz na około pół godziny. Skóra powinna wchłonąć jak najwięcej soku. Jabłkową maseczkę do cery suchej należy zmyć letnią, przegotowaną wodą.

Tonik
Z jabłka możesz również stworzyć inne domowe kosmetyki, chociażby tonik. Potrzebujesz do tego naturalnego octu z jabłek (1 łyżkę) i szklankę wody. Zmieszaj te składniki i przecieraj nimi skórę. Tonik z jabłka polecany jest zwłaszcza do cery tłustej, o rozszerzonych porach.

Kąpiel
Kąpiel lecznicza - również do tego można wykorzystać jabłka. Wystarczy, że do wody dodasz filiżankę octu z jabłek. Taka kąpiel reguluje naturalną kwasowość skóry, zmiękczy też wodę i uspokoi.

Skórki z jabłek
Warto wykorzystać każdą część owocu. Także skórki z jabłka nie są bezużyteczne. Ich zewnętrzną częścią możesz przecierać skórę twarzy i szyi.

A na koniec racuchy ;)
zpierwszegotloczenia.pl
Przygotuj:

4 jabłka
25 dag mąki
2 jajka
2 dag drożdży
łyżeczkę cukru
1,5 szklanki mleka
łyżeczkę masła
olej
sól
cukier puder
cukier waniliowy

1. Najpierw ciasto na racuchy. Rozpuść drożdże w ciepłym mleku i odstaw je na pół godziny w ciepłe miejsce.

2. Rozczyn, a także roztopione masło, jajka i sól dodaj do mąki i wyrób pulchne ciasto. Odstaw je do wyrośnięcia.

3. Masz teraz chwilę, by zająć się jabłkami. Obierz je i zetrzyj na tarce o dużych oczkach.

4. Kiedy ciasto podwoi swoją objętość, dodaj do niego owoce i na rozgrzanym oleju smaż niewielkie, rumiane placuszki.

5. Racuchy z jabłkamisą już gotowe. Musisz je jeszcze tylko posypać cukrem pudrem wymieszanym z cukrem waniliowym. Smacznego!

Lub taki smaczny placuszek (autorstwa mojej mamy)




źródła: http://pl.wikipedia.org/. http://www.poradnikzdrowie.pl/, http://zdrowie.gazeta.pl/, http://jejswiat.pl/