Relaksujące kąpiele zdrowotne

fot. Fotolia.com
Zimowy okres sprzyja długim, relaksującym kąpielom. Dzięki pewnym dodatkom możemy sprawić, że kąpiel zadziała na nas odstresowująco, zdrowotnie czy też pielęgnująco na skórę. Dziś kilka przykładów takich kąpieli, które bez problemu możecie wykonać w domu. Zapraszam!

Tymianek i inne zioła

Kąpiel z tymiankiem działa wzmacniająco, przeciwbólowo i pobudzająco. Warto z niej skorzystać przy kaszlu, schorzeniach górnych dróg oddechowych, dolegliwościach żołądkowych, reumatyzmie czy przemęczeniu nerwowym, zapaleniu pęcherza. W litrze wrzątku zaparzamy 100 g tymianku i dodajemy do wanny z wodą.

Inne zioła mają również pozytywne zastosowania podczas kąpieli:
  • szałwia – poprawia humor, uspokaja i działa ściągająco na skórę – doskonała dla osób ze skórą tłustą lub trądzikową.
  • rozmaryn – działa relaksująco, doskonały dla osób nadpobudliwych, ma również działanie oczyszczające i ściągające na skórę
  • mięta pieprzowa – dodaje energii (choć na niektórych działa też relaksująco), oczyszcza skórę
  • rumianek – ma silnie działanie relaksujące i kojące – idealny dla suchej lub podrażnionej skóry
  • zielona herbata – dodaje energii i łagodzi wahania nastroju, jest świetnym antyoksydantem, działa przeciwstarzeniowo, korzystnie wpływa na skórę
  • dla utraty wagi stosuje się kasztanowiec, perz, fiołek trójbarwny, skrzyp,
  • jeśli doskwierają nam żylaki, możemy użyć żywokostu, nagietka, rumianku, kasztanowca oraz skrzypu

1-2 szklanki odcedzonego, mocnego naparu ziołowego wlewamy do wanny z wodą.


  • kąpiel nie może trwać dłużej niż 15-20 minut
  • temperatura wody powinna być zbliżona lub niewiele wyższa od temperatury ciała
  • po kąpieli posmaruj ciało balsamem

Kąpiel solankowa

Są kąpiele „słabe” i „mocne”. Rozpoczynamy zawsze od tych słabszych i chłodniejszych (35-37 st. C), a potem możemy korzystać z gorących (38-42 st. C). Do wanny wsypujemy sól uzdrowiskową, np. kingę czy bocheńską, według przepisu na opakowaniu. Kąpiel powinna trwać 10-20 minut. Najlepiej robić ją przed snem, który jest przedłużeniem tego leczniczego zabiegu.

Kąpiel borowinowa

Bywa, że po nadmiernym wysiłku fizycznym przyjemność ze sportu odbiera nam uczucie bólu i dyskomfortu w mięśniach. To za sprawą kwasu mlekowego, który nagromadził się w mięśniach podczas ich wytężonej pracy. Aby złagodzić te dolegliwości, należy przygotować ciepłą kąpiel z dodatkiem wyciągu borowinowego (dostępny w aptekach). Wygrzej się w wannie wieczorem, tuż przed snem. Pamiętaj tylko, aby woda nie była zbyt gorąca oraz kąpiel nie trwała zbyt długo (około 15 minut powinno w zupełności wystarczyć).

Olej kokosowy

1/4 szklanki lekko podgrzanego oleju (tak, aby się roztopił) wlewamy do wanny z wodą. Taka kąpiel doskonale nawilży i wygładzi skórę ciała.
Sporo ciekawych rzeczy odnośnie oleju kokosowego i jego zastosowaniu znajdziecie TUTAJ

Płatki owsiane

Nylonową podkolanówkę lub cienką skarpetkę napełnij 1/2-1 szklanki płatków owsianych. Zawiąż ją i umieść w wannie z ciepłą wodą. Zanurz się w wannie i wyciskaj „saszetkę” z płatkami co jakiś czas, by uwolnić zawarte w niej „soki”. Przed wyjściem z wanny zrób sobie peeling delikatnie pocierając całe ciało saszetką z płatkami.  Działa kojąco, zmiękczająco i regenerująco.

Siemię lniane

Kąpiel w siemieniu lnianym: pół szklanki siemienia wrzucić do dużego garnka z wodą (np.5 litrowego) i od czasu do czasu mieszając doprowadzić do wrzenia (ostrożnie bo kipi i wylewa się z garnka). Gotować na wolnym ogniu 15-20 minut (mieszać od czasu do czasu). Pozostawić do wystygnięcia, przecedzić.

Olejki eteryczne

Kilka kropel olejku eterycznego dodanego do wanny wypełnionej wodą może zamienić zwykłą kąpiel w fantastyczne, domowe SPA. W zależności od typu olejku eterycznego możliwe jest uzyskanie kąpieli o działaniu relaksującym, pobudzającym, przeciwzapalnym czy uspokajającym.









źródła: "Domowe kuracje" Wydawnictwo JOT, http://tipy.interia.pl/,  /regeneracja.poradnikzdrowie.pl/,  polki.pl, http://www.sosrodzice.pl/, www.atopowe.pl/