Właściwości pielęgnacyjne naparu z tymianku


Tymianek (od greckiego słowa thymon - "do odkażania") to dobrze nam znana aromatyczna przyprawa. Dziś jednak zaprezentuje Wam trochę inne spojrzenie na tą roślinę mianowicie na jej właściwości pielęgnacyjne. Gorąco zapraszam do lektury.

Starożytni Rzymianie kąpali się w naparze z tymianku aby nabrać tężyzna, a starożytni Grecy wierzyli w jego właściwości moczopędne. Samarytanie, uważali go za środek bakteriobójczy, dawni Egipcjanie dodawali go do kadzideł i preparatów do mumifikacji zwłok...

Liście tymianku są bogate w witaminy (A,C,E,K), a także składniki mineralne takie jak żelazo, magnez, potas czy mangan.Tymol - składnik olejku eterycznego (w nadmiarze toksyczny) ma właściwości bakteriobójcze i przeciwzapalne.

Tymianek pomaga w kłopotach trawiennych, stosowany jest do płukania jamy ustnej... Ja jednak skupię się dzisiaj na jego zewnętrznych właściwościach pielęgnacyjnych.

Pamiętajmy, że warto przed zastosowaniem na całą twarz zrobić sobie próbę uczuleniową.

Napar z tymianku przygotowuje się w prosty sposób. Łyżeczkę suszonego tymianku (oczywiście jak będzie świeży, to jeszcze lepiej) zalewamy szklanką wody i parzymy pod przykryciem przez 15 minut. Po tym czasie odcedzamy napar i pozwalamy mu ostygnąć. Jeżeli potrzebujemy mniejszej porcji,  to odpowiednio pół łyżeczki na pół szklanki. Napar przygotowujemy co 3 dni.



W roli toniku... sprawdzi się do pielęgnacji skóry tłustej, mieszanej i trądzikowej. Napar z tymianku reguluje pracę gruczołów łojowych, zwęża pory skóry, leczy zmiany trądzikowe. Tonik koi skórę twarzy i łagodzi zaczerwienienia. Działa skutecznie ale łagodnie. Nie powoduje przesuszania się skóry, wręcz delikatnie ją nawilża. Najlepiej przemywać tonikiem twarz, rano i wieczorem.

Przyznam, że dedykowałam cały dzień, pielęgnacji twarzy głównie tonikiem z tymianku. Moja cera była zadowolona z tego doświadczenia. Ładnie stonizowana i wygładzona. Moje nieliczne stany zapalne zostały wyciszone. Ogólnie muszę Wam napisać, że takie naturalne sposoby dbania o urodę nie przynoszą mi raczej niemiłych niespodzianek. Bardziej problematyczne są te drogeryjne produkty, gdzie jeden z całej gamy składników zadziała np. komedogennie lub podrażniająco....

W roli wcierki... pomaga przy włosach przetłuszczających się, zmniejsza wypadnie włosów, walczy z łupieżem. Informacje o redukowaniu wypadania włosów znalazłam w kilku miejscach. Nie wykluczam, że może w tym względzie pomóc. Jednak trzeba pamiętać, że nadmierne wypadanie włosów ma rożne podłoża i nie ma cudownego eliksiru na wszystkie możliwości. Do tego wywar z tymianku pomaga przy nadmiernie przetłuszczających się włosach.

Napar przelałam do buteleczki z atomizerem. Skraplałam nim skalp i zostawiłam na kilka godzin na skórze głowy (minimum godzinę).


Mój kapryśny skalp dobrze reaguje na taką wcierkę.  Jednak większe, korzyści będzie można zauważyć przy długofalowym używaniu takiej metody pielęgnacji.

Napary z tymianku można użyć także jako płukanki do włosów czy też mgiełki nawilżającej-nabłyszczającej. 

Kąpiele aromatyczne z tymianku polecana jest na artretyzm, dne i ogólne osłabienie. 

Zachęcam do wypróbowania. Znalazłam sporo produktów z dodatkiem ekstraktu z tymianku. Zarówno od pielęgnacji cery trądzikowej jak i włosów.


Komentarze