Czy można żyć, bez cukru?


Od pewnego czasu temat cukru i jego wpływ na zdrowie, niezmiernie mnie interesuje. Jeżeli również jesteście ciekawe jak z tym cukrem właściwie się obchodzić i czy warto z niego zrezygnować - Zapraszam.


Zacznijmy od suchych faktów.

Na ogół pod tą nazwą występuje sacharoza produkowana z trzciny cukrowej (cukier trzcinowy), bądź z buraków cukrowych (cukier buraczany). Z chemicznego punktu widzenia są to węglowodany.


Ciekawostka z Wikipedii

Uderzając silnie dwiema kostkami cukru o siebie, można zaobserwować zjawisko tryboluminescencji. Zabłysną na ułamek sekundy niebieskim światłem. Można to jednak dostrzec tylko w ciemnym pomieszczeniu.

Białe kryształki albo kostki w cukiernicy to wcale nie to samo, co cukier we krwi czy naturalna słodycz soczystego jabłka. Glukoza, którą organizm czerpie z węglowodanów zawartych w makaronie, ryżu, chlebie, ziemniakach i roślinach strączkowych dostarcza mu potrzebnej do życia energii.

Można jeść wszystko, tylko z umiarem. Jeśli jednak chcemy ograniczyć ilość spożywanego cukru, powinniśmy unikać słodyczy.

Cukry w nadmiarze to już z pewnością trucizna. Słynne szesnastowieczne stwierdzenie Paracelsusa, że: "wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną" trafnie oddaje, jak to z tym cukrem jest.

zdj. Films42

Tabliczka czekolady nasyci żołądek jedynie na chwilę. Lepiej zjeść garść suszonych owoców (takich nie nafaszerowanych nadmierną chemią). W połączeniu z orzechami stanowią idealną przekąskę, dającą zastrzyk energii.

Lekarze ostrzegają przed nadmiernym apetytem na słodkości, bo im więcej tych pyszności zjesz, tym większa szansa, że coś się w organizmie popsuje. Na pierwszy ogień idą zęby: pod wpływem cukru szybko się psują. Dalej cukier przemieszcza się do żołądka i jelit (...).


Dodatkowo, w procesie trawienia cukier okazuje się być złodziejem witamin i minerałów, a szczególnie witamin z grupy B, bez których rozkład cukrów w ogóle nie jest możliwy. Jeśli objadając się słodyczami nie dostarczysz mu tych składników, licz się z tym, że mogą cię dopaść chroniczne zmęczenie, brak koncentracji, bezsenność, brak odporności na infekcje i kłopoty z cerą. Ale także cukrzyca, otyłość, kamicy żółciowej, chorób trzustki czy zawału serca (...).

Jeśli odżywiasz się racjonalnie, do prawidłowego jadłospisu można dołożyć zaledwie dwie łyżeczki czystego cukru dziennie. Na dobę organizm potrzebuje bowiem ok. 100 g cukru. Tyle zawierają, np. 2 kilogramy warzyw, ale i litr słodkiego, gazowanego napoju (a niektóre z nich zawierają go o wiele więcej).


Dodatkowo obecnie cukier znajdziemy chyba w większości produktów spożywczych, które możemy kupić w sklepie. Cukier możemy znaleźć miedzy innymi w: ketchupie, musztardzie, jogurtach, sokach, napojach, kiełbasie itd.

Cukier brązowy uważany za "zdrowszy"; tak naprawdę jest on zabarwiony lekko na brązowo resztkami syropu.

Moja opinia i przemyślenia:

Sama jakiś czas temu, postanowiłam ograniczyć do minimum cukier w mojej diecie. W herbacie i kawie zatopił mi go ksylitol. Słodkości jem obecnie bardzo sporadycznie. Jak próbuje zjeść coś słodkiego, to jest dla mnie zbyt słodkie. Zdaje się, że moje kubki smakowe odzwyczaiły się trochę, od tej słodkości. Nie dopada mnie chęć, zjedzenia coś słodkiego. Taki wiecie "wilczy głód". Energii mam obecnie, aż za dużo. Obawiam się, że zacznę biegać, aby te nadwyżki gdzieś ulokować ;) Stan mojej cery się polepszył - ilość niedoskonałości znacznie zmalała. I cienie pod oczami jakby mniejsze. To też przez to, że więcej piję teraz wody i herbat przeróżnych. Kawy w sumie mniej, bo nie czuję potrzeby. Budzę się szybciej i z większą chęcią do życia, i działania. Co ciekawsze była, to moja pierwsza jesień od kilku tak, kiedy nie dostałam znienawidzonej opryszczki. Przypadek? Nie sądzę.

Nie chcesz wyeliminować cukru ze swojej diety? To przynajmniej spróbuj go ograniczyć lub znaleźć mu zdrowszy odpowiednik. Warto zacząć od oczyszczenia organizmu.

Ograniczyłam także tłuszcze odzwierzęce. Więcej używam oliwy z oliwek. A mój osobisty tłuszcz znika dość szybko. Z chleba nie rezygnuję, ale również jem go mniej. Trochę więcej się ruszam, ale oczywiście bez przesady ;)

Jesteś tym co jesz. Więc staraj się jeść jak najbardziej wartościowe produkty.

Powyższy post, dedykuje mojej mamie Ewie i mojej Przyjaciółce (o takich samych inicjałach).


źródła: http://www.odzywianie.info.pl/, http://www.se.pl/wiadomosci/dziejesie/czy-cukier-jest-potrzebny-do-zycia-znamy-odpowiedz_561800.html, http://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/56,101460,14789534,5_najslynniejszych_trucicieli_w_zywnosci__W_pelni.html